søndag 30. november 2008

Utbygging av grustaket er igang igjen.

Endelig har jeg kommet igang med bygging på hovedmodulene mine, grustaket som var de første modulene vi hadde til anlegget. De som har sett anlegget har kansje lagt merke til grustaket, der det ikke har vært noe fast spor,men kun lagt noe midlertidig hver gang.



Forrige vinter fikk jeg laget ferdig den første modulen i grustaket,samt laget nye rammer til resten. Nå har jeg endelig begynt med de neste moduene. Slik opsettet var før ble denne delen av anlegget 2,5 x 1 meter, slik jeg nå bygger det opp igjen vil det ta 4 x 1,5 meter jeg får da bedre plass nede i selve grustaket, samt en bedre avvikling av trafikk inn og ut mot hoved linjen.

I tillegg har jeg fått plassert inn to mindre 'bedrifter' som også vil genere trafikk på anlegget.

Første del av jobben har vært å få på plass en fornuftig sporplan samtidig som jeg har lagt ut vekslene riktig i forhold til hverandre. Totalt vil denne delen av anlegget inneholde 10 veksler, samt 2 veksler som blir liggende i hovdsporet. Dette vil gi to spor med mulighet for fylling av grusvogner, to spor for lagring av vogner, samt to spor der det vil være mulighet for gjennomkjøring. I tillegg blir det sidespor inn til to bedrfter, og et lite område til baneavdelingen.
Her hadde jeg tenkt å bruke 4'er veksler, men disse blir for trange så jeg må bygge nye 6'er veksler til hele tomta.

Oppgaven framover blir å bygge veksler, samt kvalitetsikre disse slik at jeg får et feilfritt spor nede på tomta. Mine estimater tidligere om å bygge en veksel i timen er nok noe optimistisk da man må være ekstremt nøye i N-skala, men i HO burde man rekke en i timen.




Ingen kommentarer: